2023 Recap - Sau ce am învățat ca artizan la târguri handmade
Share
Am început anul complet dezamăgită nereușind să particip la vreun târg de mărțișor și l-am încheiat cu un total de 5 târguri la care am participat și 2 apariții TV.
Urmează o postare ceva mai lungă așa că pregătește-ți cafeaua, ciocolata caldă sau orice altă licoare magică îți place. Eventual ia și un pix și o hârtie poate găsești ceva interesant de notat.
De ce nu am participat la nici un târg de Mărțișor în 2023?
De la început îți zic că în secțiunea asta o să se simtă frustrarea pentru că m-a lăsat complet dezamăgită acea perioadă.
Era luna ianuarie, abea trecuse nebunia de sărbători și mă apucasem să gândesc colecția de mărțișoare. „Din timp”, așa credeam, că m-am apucat exact când trebuie. Și în timp ce lucram la ea am dat câteva mesaje (3 mai exact) la niște târguri. În viziunea mea de atunci, din 3 sigur reușeam să particip măcar la unul.
Nimic mai fals. Primul de la care am primit răspuns mi-a zis că din anumite motive nici nu se va mai organiza. Ok, asta e. Eram cumva împăcată cu ideea că nu m-au refuzat pe mine și produsele mele.
De la al doilea am primit răspuns că sunt locurile deja ocupate. Eram puțin dezamăgită, 2 din 3 opțiuni picaseră. Așa că am zis să îi întreb pe organizatori pentru restul anului la ce târg mai au locuri libere. Surpriză! La nici unul! Eram în luna ianuarie și mi-au spus că este ocupat până în decembrie, că au „mai multe” persoane care expun produse din lemn. Locurile ocupate poate erau, însă la partea cu produse din lemn nu știu ce să zic. Am mers la acel târg ca vizitator și cu lemn erau două tarabe din care una mai mult cu rășină epoxidică.
Ce mi-au zis cei de la al treilea târg la care am întrebat? NIMIC! Nici nu s-au obosit să răspundă. Probabil au considerat că sunt un târg suficient de cunoscut și „select” încât să nu se obosească măcar să răspundă.
Și uite așa am făcut eu mărțișoare și am rămas cu ele, pentru că nu am putut participa la nici un târg, iar in online... nu prea cumpără lumea mărțișoare online...
Dar poate că pur și simplu nu era momentul meu atunci pentru că mai apoi am participat la 5 târguri până la final de an. Și vreau să îți povestesc și ție experiența mea, în speranța că te va ajuta.
„Piața Țărănească și MeșterEȘTI” @ Muzeul Țăranului Român din București
A fost primul târg la care am participat. Auzisem de el la meet-up-ul cu cei de la @afacereameacreativă și am participat undeva în iunie. Au răspuns destul de rapid la email, am achitat repede taxa și am primit contractul. Aveam să merg la primul meu târg! Vorba vine primul, mai fusesem prin facultate când făceam bijuterii. A fost primul la care am mers cu produsele MDY Shop.
Până atunci lucrasem 100% pe comandă, produse personalizate și în afară de mărțișoarele amintite mai devreme nu aveam nimic pe stoc. Așa că am lucrat zile în șir la o gamă de produse pe care să le expun la târg: agende, cutii de bijuterii, semne de carte, brelocuri, magnți de frigider etc. Mi-am făcut un stoc măricel din care nu am vândut nici jumate.
A fost un târg în aer liber care a durat trei zile (de vineri până duminică). Și acum mă întreb care este motivul pentru care se organizează vinerea pentru că traficul de clienți este aproape zero (doar toată lumea e la job, nu?) Taxa fost una mică, comparativ cu ce am mai auzit pe la alte târguri. Erau două opțiuni de spațiu iar eu o alesesem pe cea mai mică pentru că nu aș fi avut ce face cu mai mult.
Și de aici au început „problemele”. Deși era un târg în aer liber într-o zonă neacoperită, pavilionul nu a fost inclus în taxă cel puțin nu pentru spațiul mai mic pe care îl alesesem eu. Eram singura persoană care mergea prima dată la acel târg și singura fără pavilion. Urma să stau 3 zile în soarele de iunie al Bucureștiului, dar asta ar fi fost cea mai mică problemă... Abea ajunsesem de câteva ore că a început ploaia. Produsele mele erau direct expuse și deși nu a plouat mult, au fost afectate. Apa aceea urmată de o căldură de 30 de grade și soarele care a bătut direct pe ele, au afectat multe din produse încă din prima zi. În a doua și a treia zi am primit și eu pavilion, însă stricăciunile erau deja făcute.
La finalul primei zile am fost total dezamăgită. Nu avusesem pavilion, stătusem toată ziua în soare, mi se stricasera multe produse și vândusem un singur produs de 15 lei. Voiam să renunț, dar cumva m-a motivat faptul că a doua zi urmau să mă viziteze mai mulți cunoscuți și mi-a fost „rușine” față de ei să nu mai merg. Următoarele zile, însă, au fost mult mai bune și am reușit să vând suficiente produse cât să îmi scot și taxa și profit dar și să apar pentru prima dată la TV (am scris un articol despre asta aici)
Per total, dacă ești pregătit cu tot ce ai nevoie (iar pentru asta găsești aici un checklist), este o experiență bună pentru început, mai ales dacă nu ai un buget prea mare de investit în taxă.
Bazaar de Vară organizat de Apolla Events @ Victoria Hub
Următorul târg de care am aflat de pe Instagram a fost cel organizat de cei de la Apolla Events. Știind cât de greu mi-a fost să particip la primul, le-am scris așa mai într-o doară, să văd ce mi se răspunde. Sinceră să fiu, mă așteptam să îmi zică că sunt ocupate locurile și că nu pot participa.
Spre surprinderea mea am dat de niște organizatoare foarte drăguțe iar de când am descoperit târgurile organizate de ele, nu am mai participat la altele. Mi-a plăcut atenția la detalii pentru ca fiecare expozant să se simtă bine și să aibă un spațiu ok (să nu stea în soare, ploaie etc.). De asemenea și pe partea de promovare online aceste târguri stau mult mai bine decât cel de la Muzeu de care am vorbit mai devreme.
Locația a fost un plus din punctul meu de vedere: pe Calea Victoriei, care pe timpul verii devine pietonală, într-o clădire foarte frumoasă (Victoria Hub). Experiența acestui târg a fost una pozitivă din toate punctele de vedere, lucru care m-a convins să revin și la următorul târg.
Spooky Fest II organizat de Apolla Events @ Victoria Hub
Tot la Victoria Hub, tot organizat de Apolla Events, Spooky Fest a fost un târg cu tematică de Halloween despre care nu o să mai povestesc acum pentru că am vorbit deja aici.
Bazaar de Crăciun organizat de Apolla Events @ Maison 13
De Crăciun am participat la două târguri organizate tot de Apolla Events, însă de data aceasta într-o altă locație: Maison 13. Iar aici vreau să îți povestesc despre cum poți avea condițiile perfecte și să nu vinzi, sau invers.
Primul târg:
- 2-3 decembrie (înainte de Moș Nicolae)
- vreme foarte urâtă afară (ceață, ploaie, vânt)
Al doilea târg:
- 16-17 decembrie (înainte de Crăciun, după ziua de salariu când teoretic lumea caută cadouri de Crăciun)
- vreme rece dar frumoasă cu zile însorite
La ambele târguri am avut exact aceeași tarabă, cu aceleași produse așezate în același fel.
Ai zice că la al doilea târg am vândut mai mult nu?
Fals! Deși primul târg era cu destul de mult timp înainte de Crăciun iar vremea a fost oribilă afară (eu una nu aș fi ieșit din casă pe o astfel de vreme) am avut vânzări de aproape 3 ori mai mari decât la cel de-al doilea târg, unde condițiile erau mult mai favorabile. Dacă la primul târg am scos profit și eram foarte optimistă, la cel de-al doilea nu am scos nici măcar taxa.
Târgurile astea două mi-au demonstrat faptul că nimic nu îți poate garanta vânzările. Oricât de bine organizat ar fi, oricât de mult te-ai strădui să așezi marfa într-un mod cât mai estetic și atractiv, intervine foarte mult norocul, să nimerești acel târg la care este întradevăr flux de oameni, și mai ales flux de oameni care să cumpere. Pentru că deși vizitatori au fost la ambele târguri, la cel de-al doilea am simțit că vin ca la muzeu pentru că erau foarte puțini care și cumpărau.
Și ca să închei într-o notă pozitivă, unul dintre aceste târguri de Crăciun mi-a mai adus o surpriză: un scurt interviu la Neața de Weekend de pe Antena1. Nu îți imaginezi ce emoții am avut și cât de greu mi-a fost să îmi găsesc cuvintele, dar m-am bucurat de experiență și este una pe care cu siguranță aș repeta-o.
Ce trebuie să știi înainte să participi la un târg?
Participând la mai multe târguri am realizat că dacă nu ai o listă clară cu ce trebuie să iei la tine, ai foarte multe șanse să nu ai tot ce îți trebuie. Așa că, pentru a te ajuta și pe tine, am pus cap la cap un checklist pe care îl folosesc la fiecare târg.
Îl găsești aici în format digital. Îl vei putea descărca și printa ori de câte ori ai nevoie. Checklist-ul conține 23 de puncte pe care să le bifezi dar și spații libere pentru a putea adăuga lucruri noi pe listă, dacă este necesar.
Și pe final (ca și cum postarea asta nu era suficient de lungă) îți mai las și câteva sfaturi:
- Nu te aștepta să vinzi TOT. Nu se va întâmpla asta.
- „Less is more” - și eu am tendința de a scoate cât mai multe produse însă uneori asta bulversează clientul.
- Chiar dacă nu vinzi foarte mult, prezența la un astfel de târg te ajută la expunere. Eu una am avut o creștere a vânzărilor în online și a numărului de urmăritori pe Social Media după ce am participat la târguri.
- Oamenii nu știu ce vinzi, așa că dacă folosești vreo tehnică anume, povestește-le despre asta. E greu când ești introvertit, ca mine, însă la unii vizitatori le este rușine să întrebe.
- Nu te descuraja! Sunt zile bune și zile rele, ca în orice activitate. E important să mergi înainte!
Dacă ai orice întrebare să știi că sunt deschisă la discuții și îmi poți scrie pe oricare dintre profilele de social media @mdyshop.ro
~Pupici,
Mandy